הפלגה ביאכטה בלילה

אורות ניווט

שתף אם אהבת:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Google+
WhatsApp
Email

הפלגה בלילה שונה מאוד מהפלגה ביום, הקשיים והמגבלות הברורים מאלצים אותנו להתמודד בצורה שונה עם הספינה והצוות. ישנם הרבה מאוד דברים לדבר עליהם הנוגעים להפלגה לילית וכל אחד מהם משתנה בהתאם לאיזור ההפלגה, משך ההפלגה, הצוות על הסיפון ועוד…

אדבר כאן על החלק הכללי שמתאים למרבית הפלגות הלילה, אני מתכוון לעשות לכם קצת סדר בעניין ולעזור לכם לקבל ביטחון עצמי נוסף להפלגה לילית.

ראות וראיית לילה

הדבר החשוב ביותר בהפלגה לילית הוא היכולת שלנו להתרגל לראיית לילה ולשמור עלייה ככל שאנחנו יכולים.

לעין האנושית יש 2 סוגי קולטנים שאחראים לראייה שלנו במהלך היום והלילה. המדוכים (Cones) אחראים על הראייה ביום והקנים (Rods) אחראים על ראיית הלילה והם פעילים בעיקר ברמות תאורה נמוכות.

במהלך ההפלגה בלילה, אנו נדאג שעל הסיפון ובתוך הקבינות יהיו מינימום אורות דולקים, את אורות הקבינות נכבה או נחליף אותן בתאורה אדומה שאינה פוגעת בראיית הלילה שלנו.

מכשירי הניווט שלנו כוללים תאורת רקע מאוד חזקה ומסנוורת, גם אותם נדאג לעמעם למינימום האפשרי, בהתחלה יתכן שיהיה קושי לראות את התצוגה במכשירי הניווט אך ברגע שראיית הלילה תגיע למצב אופטימלי, אתם תגלו שרואים היטב את הנתונים המוצגים על המכשירים.

ראיית הלילה יכולה להאבד ברגע ע"י אור חזק ומסנוור ולוקח לעין שלנו כ30-40 דקות להתרגל שוב למצב של ראיית לילה מקסימלית, לכן חשוב מאוד להקפיד על סביבה חשוכה לידכם על הגשר ולהיחשף כמה שפחות לאורות מסנוורים בספינה.

שייט חופי ושייט בים פתוח בלילה

ישנם הבדלים משמעותיים בין הפלגה בלילה בקירבת חוף לבין הפלגה ארוכה בלב הים.

על תאורה וסימני לילה

לאורך החוף, האופק יהיה מואר ע"י תאורת העיר ועלול להיות מאוד מבלבל , דבר אשר יקשה עלינו לאתר אורות ניווט של כלי שייט, מצופים ומכשולים ימיים הנמצאים סביבנו, לכן הערנות שלנו צריכה להיות מוגברת, גם אם אנחנו מפליגים באיזור מוכר לנו ומרגישים בו שליטה ונוחות.

לעומת זאת, בהפלגה לילית בינלאומית, כמות האורות שנראה בדרך קטן יותר, וזה בדרך כלל יהיה כלי שייט, מצופים או מכשולים שעלולים להפריע לנו בדרכנו.

 לכן, יש חשיבות גבוהה לחפש ולאתר אותם במהלך כל ההפלגה בלילה. תצפית נאותה 360 מעלות לאורך כל הדרך היא דבר שאסור להקל ראש ואין להתפשר עליו.

במהלך 2 סוגי ההפלגות, יש לשמור על עירנות גבוהה, אומדן המרחק שלנו משתבש לחלוטין בלילה וכאשר נאתר אורות סביבנו, קשה מאוד להחליט מה המרחק לאור שנצפה, יתכן שזה אור חלש שנמצא קרוב ויתכן שזה אור חזק שנמצא רחוק, כך או כך, יש לשמור קשר עין עם האור עד שאנחנו יכולים לזהות במה מדובר ולאשר שהאור אינו נמצא במסלול המסכן אותנו.

בטיחות השייט ומשמרת לילה

במהלך הפלגה לילית, כמות הסכנות בזמן השייט עולה משמעותית, ישנו הקושי בראות עליו דיברנו, הצוות בגשר מצתמצם משמעותית, לפעמים עד כדי 1 בלבד במשמרת וחשוב מאוד לשמור על בטיחות הספינה והצוות בזמן ההפלגה.

לצורך כך, להפלגה בלילה יש להיערך מראש ע"י תדריך מסודר, חלוקת משמרות הגה והסבר מפורט של נהלי בטיחות השייט בלילה.

על הסקיפר המוביל בספינה להיות אחראי על חלוקת משמרות ההגה בין אנשי הצוות בספינה, כל אחד בספינה יכול לעשות משמרת ללא כל ידע או ניסיון קודם בשייט ע"פ הנחיות הסקיפר.

תפקידו העיקרי של תורן המשמרת הוא לשמור על עירנות ותצפית נאותה ויעילה במהלך המשמרת, לחפש ולאתר אורות באופק ובמידת הצורך להעיר את צומת ליבו של הסקיפר למה שמתקרב. בנוסף ידאג תורן המשמרת לעקוב אחר נתוני הצ'ארטפלוטר ויוודא כי הם מציגים את הנתונים המבוקשים (שמירה על קורס, מהירות, מטרות ברדאר\AIS וכו') לפי הנחיות הסקיפר.

תורן המשמרת ישהה במהלך המשמרת בקוקפיט בלבד ומולץ מאוד להיות קשור עם רתמת בטיחות לספינה וחגורת הצלה מתנפחת. אם מזג האוויר מאוד רגוע והים נמוך, אפשר לוותר על זה בהסכמתו של הסקיפר. מומלץ להכין מראש בקוקפיט גם שתיה ומשהו קל לאכול.

עלייה לסיפון במהלך הפלגה לילית יכולה להיות מסוכנת ועדיף להמנע מכך כמה שאפשר. במידה ויש מצב קיצון שמחייב טיפול מיידי על הסיפון, יעלה איש צוות לסיפון תוך כדי שהוא קשר ברתמת הצלה לחבל החיים והסקיפר צופה עליו מהגשר ומנחה אותו לטיפול בבעיה.

מלכודות דייגים

אחת הסכנות הגדולות ביותר בהפלגה לילית היא מצופי המלכודות של הדייגים, הן מפוזרות ברחבי הים, לפעמים גם במים עמוקים אך בדרך כלל בעומקים של עד 50 מטר.

המצופים אינם מוארים בלילה ויהיה קשה מאוד לזהות אותם, לכן אנו נדרשים לעשות כל שאנחנו יכולים כדי להימנע מעלייה על אחד כזה.

המנעו משייט בעומקים רדודים במידת האפשר, במיוחד באיזורים שידוע בהם שיש נמל או מעגן דייג מקומי.

במידה ואיזור השייט שלכם ידוע כאיזור דייג ואתם בכל מיקרה מפליגים שם, דאגו ל-2 אנשי צוות לפחות שמבצעים תצפית יעילה ומחפשים אחר המצופים האלה במסלול השייט שלכם.

הפלגה בלילה כוללת עוד אלמנטים רבים ונדרש ניסיון לפני שיוצאים להפלגה OVERNIGHT בין אם זה הפלגה חופית או הפלגה בינלאומית, תעשו את שיעורי הבית המקדימים לאיזור ההפלגה שלכם, תתייעצו עם מפליגים שכבר היו באיזור וקבלו כל טיפ אפשרי שיעזור לכם לעבור את ההפלגה הלילית הבאה בשלום ובכיף כמה שרק אפשר.

קבלו ממני כמה טיפים נוספים להפלגה לילית: טיפים להפלגה בלילה

חזרה, ריענון ותרגול של אורות וסימני לילה: זיהוי אורות ניווט

Facebook
Twitter
LinkedIn
Google+
WhatsApp
Email

תוכן שנוסף לאחרונה: