טיפים למתחילים

טיפים שימושיים לשייט \ סקיפר המתחיל

להתחיל להפליג לא קשה כמו שזה נראה, כשתהיה מוכן לצאת לים, אתה תרצה לדעת מעט מידע כדי להקל את התחלה הדרך שלך. 

בדיוק בשבילך אספתי כמה טיפים למתחילים כדי לוודא שההפלגות הראשונות שלך יהיו קלות ובטוחות.

כל אזור שייט שונה בתנאיו, גם בארץ. במישור החוף במרכז ובדרום תנאי מזג האוויר יהיו שונים מאוד מהתנאים במפרץ חיפה בצפון ולכן חשוב להיערך בהתאם ולהכיר את תנאי מזג האוויר שמאפיינים את אזור השייט שאליו תגיע. חשוב שתבחר ימים בהם הים רגוע ויש רוחות קלות שנעות בין 8 ל12 קשרים, ושהשמש תהיה בחוץ עם כמה שפחות עננות. זכור, מזג האויר בים בדרך כלל מעט קריר יותר מאשר בחוף, לכן חשוב להצטייד בביגוד מתאים.

לשייטים מתחילים, כדאי להתחיל להתאמן ולשוט על מפרשיות קטנות ככל שמתאפשר, ההמלצה הטובה ביותר היא למפרשיות בגדלים 21 עד 27 פיט. במפרשיות הקטנות, לתגובה של הסירה לכל שינוי ברוח ולשימוש בחבלים יש זמן תגובה מהיר יותר ורגיש יותר, כך שניתן להבין בצורה הרבה יותר חדה ומדויקת את התנהגות כלי השייט לתנאים שבחוץ וללמוד לפעול בהתאם

המנור הוא המוט הארוך שמחובר לתורן בתחתית המפרש הראשי. המנור יזוז מצד לצד בכל פעם שיהיה סיבוב או מהפך ואף אחד מאיתנו לא רוצה לקבל ממנו מכה. שים לב למתרחש סביבך ובכל פעם שתראה שמתכוננים לבצע סיבוב או מהפך, תוודא שאתה נמצא במקום מוגן, בתוך הקוקפיט ועם הראש למטה כדי להימנע ממכה. שייטים מנוסים יודעים כיצד לתפעל את המנור ולשלוט עליו כך שהוא יעבור מצד לצד בצורה בטוחה ונכונה, מבלי לגרום לנזקים מיותרים.

הפלגה עם אנשים מנוסים תעשה לך הבדל של שמיים וארץ בתהליך הלמידה וצבירת הניסיון שלך, תוכל לשמוע ולראות במהלך הפלגה כיצד שייט מנוסה מפעיל את היאכטה, לקבל טיפים ועזרה מתוך ניסיון מוכח שנצבר במהלך שנים. הפלגה עם מדריכים תועיל לך אפילו יותר, מדריך ידע לתפעל אותך וללמד אותך טכניקות שיתאימו לסגנון השייט המועדף עליך וידע לתקן אותך במקומות בהם אתה זקוק לשיפור.

אם החלטה לצאת להפליג ואתה מתכוון גם ללמוד באופן מקצועי ולהוציא רישיון משיט, וודא שבהפלגות הראשונות שלך אתה כבר יודע מושגים בסיסיים מאוד כמו "סיבוב", "מהפך", מפנה ימני\שמאלי ומבנה אנטומי בסיסי של כלי השייט. המושגים האלה יתנו לך ביטחון בהפלגה הראשונה שלך ואתה תרגיש שאתה נמצא במקום נח, מה שיקל עליך מאוד בתחילת הדרך. במדריך הבא תוכל ללמוד את המושגים הבסיסיים ביותר.

צריך להיות מאוד זהיר בצורה שבה קוראים לחבל. עבור הסקיפר, חבל הוא חומר גלם וכלי עבודה חשוב על הסיפון. באמצעות החבלים שעל הסיפון אנחנו שולטים על תפעול הספינה ולכל חבל יש תפקיד ושם ייעודי כמו מיתר, מעלן ועוד… שמות כמו "חוט" או "כבל" לא יהיו מקובלות אצל הסקיפר המנוסה. לעולם אבל לעולם אל תלפף שארית של חבל על כף היד שלך בעת עבודה עם החבל, אם קשה לך למשוך, איעזר בכננת הווינץ או שתבדוק האם קיימת בעיה כלשהיא לאורך החבל שמקשה על המשיכה.

לעולם אל תשחרר חבל מעלן שאינו מאובטח או ללא קשר קצה, המשך להחזיק אותו עד שתאבטח אותו כמו שצריך או דאג בטרם ההפלגה לקשירת קצה החבל. חבל שאינו מאובטח ולא קשור שמקבל קצת התנגדות מצידו השני ייקח אותך לטיול במעלה התורן להשבתו של החבל.

קודם כל והכי חשוב, דאג לכך שהאצבעות שלך לעולם לא יהיו במצב שבין החבל לתוף הווינץ. עבודה נכונה עם הווינץ תמנע פציעות שיכולות להיות לא נעימות תרתי משמע. כאשר מותחים חבל על הווינץ, דאג לבצע עם החבל לפחות 3 סיבובים על הווינץ ואם אפשר למלא את התוף במלואו, כאשר אתה מתחיל למשוך את החבל, שמור על הידיים כחצי מטר לפחות מהווינץ ככל המתאפשר. זכור תמיד להוציא את ידית הווינץ מתוך הווינץ לאחר שאתה מאבטח את החבל ומסיים את העבודה והחזר אותו למקומו.

בזמן היגוי היאכטה עם הגה טילר או הגה רגיל, דאג לשבת לצידי ההגה במעלה הרוח, שם תהיה לך זווית ראיה טובה ביותר לאופק, לראות את קצוות המפרשים ואת סביב הספינה. בעת השטת ספינה באמצעות מפרשים אנחנו לעולם לא נשב בדיוק מאחורי ההגה במרכז כי הראות תהיה מוגבלת וההשטה לא תהיה יעילה.

במהלך ביצוע סיבוב, כמעט ואין צורך לעשות דבר עם המפרש ראשי, אם כבר מתחתם אותו עד הסוף ע"מ להפליג בקדמית, לקראת ובמהלך סיבוב אין צורך לעשות דבר, אלא לתת לו לעבור לבד מצד אחד לשני. החלוץ לעומת זאת דורש דיוק בזמן העברתו לצד השני, את החלוץ נעביר רגע אחרי שהוא מתחיל להתנפנף ולפני שהוא עובר את קו התורן. כדי להצליח להעביר את החלוץ בצורה נכונה, יש תפקיד קריטי למי שנמצא על ההגה, בין אם זה הסקיפר או הגאי, הסיבוב צריך להתבצע בצורה מהירה וחשוב לדייק בזמן שבו מפסיקים את הסיבוב ומיישרים חזרה את הגה, אם ניישר מוקדם מידי, לא נספיק לחצות את קו הרוח, נאבד מומנטום והספינה עלולה להיעצר, אם ניישר מאוחר מידי, נאבד את המיקום שלנו והסיבוב לא יהיה יעיל בסיומו.

אם אתה מבחין במהפך לא מבוקר שעומד לקרות, צעד בחוזקה "מהפך" או "להתכופף" ע"מ ליידע את הצוות שהמנור עומד לעבור מצד אחד לשני בצורה חזקה ומסוכנת וע"מ למנוע פגיעה של האנשים. מהפך בלתי מבוקר נבחין כאשר הצוות אינו מוכן למהפך, החלוץ מתחיל לקרוס ומיתר הראשי מתחיל להיות רופף מאוד, שניה אחר כך המנור יעבור במהירות גדולה ומסוכנת לצידה השני של הספינה.

כאשר המפרש מתוח יתר על המידה, הוא מייצר פחות כוח גם אם נראה שהוא מתוח ומקבל את מלוא הרוח. הרוח למעשה פוגעת במפרש בזווית רחבה מידי ולא יוצרת את כוח הנדרש להניע את הספינה, המפרש למעשה מייצר יותר גרר ופחות דחף \ עילוי. זכרו למצוא תמיד את גבול הנפנוף, שחררו את המפרש עד הרגע שבו השפה הקדמית מתחילה להתנפנף ואז מתחו מעט כדי להפסיק את הנפנוף, כך תדעו שאתם בכיוון אידיאלי.

טיפים להפלגה בלילה

בימי הקיץ החמים בארץ, גם בלילה יש מזג אוויר נהדר שמאפשר לנו לצאת ולהפליג בשעות הלילה. הפלגה בלילה שונה מהפלגה ביום ויש מספר דברים שחשוב לדעת לפני שנצא לים בחושך.

בלילה השמש החמה מתחלפת עם הירח הקריר והטמפרטורה יורדת. כדי נוכל להנות מלילה יפהייפה לאור הכוכבים והירח, חשוב שנדאג להצטייד בלבוש מתאים. קח איתך משהו ארוך, גם אם זה אמצע הקיץ, לפחות ליתר ביטחון, כך שאם כן יהיה קריר תוכל להמשיך ולהנות מההפלגה.

במהלך הפלגה ביום, אנחנו רוצים להוציא את מיטב הביצועים מכלי השייט, נהיה ערניים על המפרשים ונהיה מוכנים למתוח או לשחרר את החבלים בהתאם בכל זאת כדי להגיע למהירות הטובה ביותר. בלילה חשוב להוריד הילוך, לתת לסירה לתפוס כיוון ולכוון את הערנות שלנו לסביבה ולהנות מהשקט שהלילה מביא אתו. מבטיח לכם שתהנו יותר מהפלגה שקטה ונעימה בלילה מאשר מהירה ומלחיצה תוך ראות מוגבלת.

למרבה המזל, היום אנחנו נמצאים במקום שבו עולם השייט מוכן בכל מצב להפלגה בלילה, לכן חשוב מאוד שגם הסקיפר ומומלץ לפחות אחד מאנשי צוות יכירו היטב את חוקי השייט בלילה ואת שפת האורות לילה בים. האורות בים נועדו כדי לספר לנו מה עומד מולנו ולהבין היטב את תמונת המצב סביבנו ממש כאילו שיש אור יום ורואים הכל. הגעה בלילה למעגן שנמצא בתוך העיר יכול להיות מאוד מבלבל עם כמות אורות בכל הסוגים והצבעים וחשוב מאוד לדעת בדיוק מה לחפש ומה המשמעות כדי לנווט בצורה נכונה יותר ובטוחה יותר.

הפלגת לילה כרוכה בהתרגלות לאור הזמין ובהסתגלות אליו, שזה למעשה אור הירח והכוכבים. זה בעצם אחד הדברים המגניבים שחווים במהלך הפלגה בחושך. אם לספינה היו אורות למשל כמו ברכב, זה עלול להרוס את חווית השייט בלילה. יחד עם זאת יש מקרים שבהם אנחנו נרצה לראות מה קורה מלפנים, לדוגמא בכניסה למעגן או בקרבת רציף, אפילו בים כדי לוודא זיהוי של משהו זר במים. הצטיידות בפנס נייד עוצמתי ייתן לכם את המענה המיידי לבעיות כאלו במהלך הפלגה.

בכל מהלך הפלגה, גם ביום צריך לשמור על תצפית יעילה בכל זמן ולכל הכיוונים, בלילה זה הרבה יותר קריטי והרבה יותר חשוב מאחר ויש ראות מוגבלת בגלל החושך. אם יש לך מזל, תקבל ליל ירח מלא ומואר אך במרבית הלילות, ההפלגה בחושך מסוכנת וצריך להיות זהירים הרבה יותר, להיות ערניים לאורות של כלי שייט מסביב, מצופים ומכשולים נוספים. מומלץ שיהיו לפחות 2 אנשים בכל זמן שמבצעים תצפית 360 בכל זמן ההפלגה ומחפשים את המכשול הבא.

מרבית השייטים בהפלגה לילת מסתמכים על המכשירים האלקטרונים ביאכטה כדי לנווט בחושך. הדבר הזה מאוד יעיל ונכון אך לפעמים גם עלול להיות פחות בטיחותי. המפות שעל גבי העזרים האלקטרונים שיש ברשותנו לא תמיד מעודכנות לפרטי פרטים ולשינויים של הרגע האחרון ודברים כאלו עלולים לעלות לנו בבטיחות שלנו ושל כלי השייט. לדוגמא, במפרץ חיפה במהלך בניית הנמל החדש, המפות האלקטרוניות לא התעדכנו במהלך השינויים שקרו על פני השטח והיה צורך להיות זהיר במיוחד במהלך כניסה לנמל בלילה. לכן למרות שיש לכם אמצעים אלקטרונים ואתם מנווטים בעזרתם, תמיד תזכרו להמשיך להיות ערניים ולהפקיד על מה שהוסבר בסעיף 3 למעלה.