השפה של הים – ככה מדברים שייטים
לאורך מאות שנים נבנתה לה שפה חדשה שהושפעה ממקומות רחוקים לשם הפליגו ימאים, מונחים ימיים רבים מקורם ממוצא זר והפכו לחלק מאוצר המילים הכללי שלנו – מושגים בסיסיים ואנטומיה של הספינה. חלק מהלימוד להפליג הוא לימוד השפה שלה. כל מה שצריך זה ללמוד את המונחים הבסיסיים והיתר יבוא עם הזמן והניסיון.
מושגים בסיסיים ואנטומיה של הספינה
מכלולים
- מפרשים – לספינה שני מפרשים, חלוץ וראשי. המפרש הקדמי נקרא "חלוץ" והמפרש האחורי הגדול יותר נקרא "ראשי". תפקידם ליצר כוח מזרימת הרוח וע"י כך להניע את הספינה במים (יפורט בהמשך). העברת הכוח מהמפרשים לספינה מתבצעת ע"י קיבוע המפרשים באמצעות החבלים (מיתרים) לגוף הספינה ולתורן.
- תורן – עשוי מאלומיניום, תפקידו לשמש כבסיס ותמיכה למפרשים.
- ונטות – כבלי נירוסטה התומכים את התורן, תפקידם למנוע את קריסתו.
- מנור – מוט אלומיניום המחובר בניצב לתורן ע"י ציר בקצה אחד, ולפינה האחורית של הראשי בקצה השני.
- ריילינג – כבלי נירוסטה העוברים דרך שורה של מוטות המקיפים את הסירה. תפקידם לשמש כמעקה ולמנוע את נפילתם של המפליגים מעבר לדופן.
- קיל – משקולת המקובעת לתחתית הספינה באזור התורן, תפקיד הקיל הינו לייצב את הספינה ולשמש כציר סיבוב לספינה.
רוח הפוגעת במפרשים בעוצמה הייתה הופכת את הספינה על צידה. תפקידו של הקיל למנוע ההתהפכות ע"י עקרון "נחום תקום", כלומר משקולת כבדה בתחתית.
ככל ששטח המפרשים גדול יותר, יש צורך בקיל כבד ועמוק יותר.
- שחיף – "שחיפים" הינם פסי פיברגלס דקים המושחלים בתוך כיסים מיוחדים בתוך המפרש הראשי. תפקידם להעניק למפרש את צורת הכנף המיוחדת (יוסבר בהמשך).
חבלים
- מעלן ראשי – אחראי על הרמה והורדה של הראשי, תפקידו להעלות ולפתוח את המפרש הראשי במעלה התורן עד אשר הפינה העליונה של המפרש תגיע לקצהו.
כאשר מעוניינים להוריד את המפרש בסיום ההפלגה, משחררים את המיתר ומפילים את המפרש בחזרה לשק הנקרא "לייזי – בג" המותקן על המנור.
- מעלן חלוץ – אחראי על הרמה והורדה של החלוץ.
בספינה שלנו החלוץ נשאר באופן קבוע למעלה. וקיפולו מתבצע ע"י גלגול סביב עצמו, על כן לחבל זה אין שימוש בד"כ.
- מגלול חלוץ – תפקידו לגלגל את מפרש החלוץ, מורכב מתוף אליו מחובר חבל.
על מנת לפתוח את המפרש, משחררים את החבל מהתופסן ("בולדוג"). התוף יכול להסתובב והמפרש המגולגל נפתח החוצה. חשוב שלא לתת לחבל הג'יב רולר "לברוח" במהלך פתיחת החלוץ אלה לשחררו תחת בקרה.
כאשר רוצים לקפל את המפרש מותחים את החבל וע"י כך גורמים לסיבוב התוף המגלגל המפרש סביב עצמו.
- מיתר ראשי – שולט על זווית המנור ביחס לספינה.
באמצעותו ניתן לשחרר ולמתוח את המפרש כאשר משנים את זווית ההפלגה לרוח (עליה / ירידה מהרוח).
- מיתרי חלוץ – קיימים שני מיתרים, אחד בדופן ימין והשני בדופן שמאל, תפקידם לאפשר פתיחת החלוץ ומתיחת המפרש בהתאם לזווית ההפלגה לרוח.
פתיחת החלוץ תבוצע תמיד בדופן הנמצאת מתחת לרוח (יוסבר בהמשך).
- TOPPING LIFT – תפקידו לתמוך את קצה המנור מליפול כאשר הראשי מקופל.
- בום וונג (בומצ'ק) – חבל המועבר דרך מערכת גלגלאות ומחבר בין המנור לתחתית התורן. תפקידו "להוריד" את המנור כלפי מטה ועל ידי כך להשטיח וליישר את חלקו האחורי של המפרש הראשי (שפה אחורית).
אפשר לבקר גם באתר של רשות הספנות וגם באתר של השכרת יאכטות